De Big Airbag is terug. En wacht, er is nog meer nieuws! Ontdek het hier ⋙

De Big Airbag is terug. En wacht, er is nog meer nieuws! Ontdek het hier ⋙

Afbeelding

Hoe leg je ijs?

Wanneer het vriest in Nederland, vriezen de sloten en meren in Nederland dicht door de kou die er op dat moment is. Maar hoe kan het dat er op onze ijsbaan al in oktober ijs ligt, terwijl het buiten soms nog wel 20°C is? Om dit aan jou uit te leggen lopen we alle stappen door die wij doorlopen wanneer de het ijs maken!

Wanneer er geen ijs ligt op de baan, dan ligt er een grote betonnen vloer. Door deze vloer lopen kilometers en kilometers aan leidingen waar wij vloeistof door heen laten lopen, speciale koelvloeistof natuurlijk. Tijdens de zomer zijn deze leidingen leeg, maar zodra wij gaan beginnen met ijs maken (zo’n 2 weken voor opening) pompen we de koelvloeistof door de leidingen.

Langzaam laten we de betonnen vloer hiermee afkoelen. En telkens wordt de koelvloeistof iets kouder. Langzaamaan gaat hierdoor het beton bevriezen en komt er een witte ijslaag op het beton. Dat is het moment dat we met onze dweilmachines water op de ijsbaan aan gaan brengen. De vloer is dan inmiddels rond de -10°C.

Laagje voor laagje bouwen we het ijs op totdat er een laag van +/- 1 cm ligt. Dan gaan wij de lijnen voor de wedstrijden aanbrengen op het ijs. Dit is een soort crêpe papier wat we ieder jaar opnieuw op het ijs plakken. De lijnen blijven goed zitten, omdat we ze ‘afsluiten’ met een laagje, je raadt het al, ijs!

Zodra de lijnen erin liggen blijven we water op de baan aanbrengen tot we overal een ijsdikte hebben van 3-4 cm, dit duurt ongeveer 7 dagen!

Tot slot gaan we de baan helemaal vlakken zodat er mooie strakke baan klaar ligt voor jullie schaatsers!

Wanneer zien we jou dit seizoen op het ijs?

Tijden Tickets